Trenduri pe piața muncii: remote workers

Văd din ce în ce mai des, în România, oameni care pot și vor să lucreze de acasă sau de la distanță, în locul unui birou fix, la angajator. Deocamdată terenul pare a fi câștigat de proiecte din afară, care vin spre angajații români și pe care aceștia le gestionează de la distanță. Ușor-ușor însă, luând în calcul situația pieței muncii cel puțin din punct de vedere taxe din România, dar și o potențială criză la nivel global care va avea inevitabil un impact și la noi, tot mai mulți români vor alege această opțiune. Am avut ocazia în ultimul an să fac asta aproape zilnic, e un trend pe care-l urmăresc constant, așadar iată din punctul meu de vedere, câteva avantaje și dezavantaje și de ce cred că anii ce vor urma vor fi guvernați de acest trend la noi.

„There’s no arguing that the 9-to-5, 40-hour work week, with your entire team located near you, is gone. And it’s not coming back.” (Forbes, 2017) 

 

Avantaje

Principalul avantaj, uriaș, din punct de vedere al unui angajator care alege să aibă angajați care lucrează de la distanță (fie că lucrează de acasă, fie că lucrează dintr-un loc pe care și-l aleg singuri) este o reducere uriașă de costuri. Depinde de la business la business, însă pentru start-ups sau business-uri mici, acest lucru are o importanță capitală, mai ales la început. Poți alege să nu ai un spațiu fix de lucru, sau cel puțin unul pe care nu-l folosești 30 de zile din 30, ci poate mai puțin de jumătate din timp, pentru întâlniri de lucru importante, în restul timpului lucrând cu echipa de la distanță.

Acest lucru nu se aplică neapărat în cazul companiilor mari, care funcționează pe utilități zilnic, by default, și pentru care două birouri libere nu înseamnă neapărat o reducere semnificativă de costuri.

Motivația angajatului. Un angajat motivat este un angajat fericit. Un angajat care se simte liber, chiar dacă poate nu este, înseamnă un angajat și mai fericit. Sentimentul de libertate este cu mult mai pregnant pentru cei care lucrează de acasă, în ritm propriu. Pot face mai multe lucruri în același timp, sunt scutiți de costurile de transport (pe care, apropos, în companiile civilizate, le suportă angajatorii), se reduc costurile de masă/întreținere zilnică, angajatul își face programul singur și lucrează mult mai eficient. Un angajat motivat, care se simte liber și care este eficient în același timp este un angajat ideal, nu?

Dezavantaje

Instabilitatea angajatului. Cei mai mulți dintre cei care lucrează de acasă, cel puțin deocamdată în România, sunt freelanceri. Mulți dintre ei sunt relativ instabili când vine vorba de un loc de muncă sau de un proiect și pot renunța destul de ușor pentru proiectul cu miza financiară mai mare.

Productivitate scăzută, dar aici lucrurile sunt relative: poți fi extrem de neproductiv dacă o arzi toată ziua pe facebook dintr-un birou de unde angajatorul are impresia că lucrezi pe brânci, dar și neproductiv acasă, dacă alegi să-ți amâni proiectele și deadline-urile pentru un serial în miezul zilei. Aici depinde de oameni, angajați și angajatori deopotrivă.

Mentalitate. Ceva specific românilor. Angajatul trebuie să învețe să fie organizat și independent, să lucreze fără a fi împins de la spate și controlat, angajatorul trebuie să învețe că simplul fapt că are oamenii în fața ochilor lui nu înseamnă că îi controlează mai bine și că aceștia chiar muncesc la capacitate maximă. Presiunea pe oameni nu ajută. Încrederea în ei, da.

Pe final, iată un sondaj de anul trecut despre acest trend la americani. Istoria ne arată însă că multe, foarte multe astfel de trenduri ajung și la europeni în câțiva ani.

In a nutshell

Productivitate mai mare din partea angajatului, eficiență de lucru ridicată, reducerea stresului datorat unui mediu de lucru ales de angajat, engagement mai mare din partea colaboratorilor care lucrează astfel, reduceri de costuri pentru angajatori, posibilitatea de a implementa proiecte în piețe diferite din punct de vedere geografic/spațial, atractivitate ridicată pentru segmentul millenials, căutat de foarte multe companii, un fenomen global despre care unii spun că este the future of work. Bonus: cum să rămâi concentrat pe ceea ce faci, când lucrezi de acasă.

Sursa foto.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *