Copilul meu este un procent de 78%. Al tău?

Am văzut o dată un film în care protagoniștii erau niște tineri americani, elevi de liceu, care o făcuseră de râs pe una dintre colegele lor de clasă. Mă rog, e puțin spus, niște ani mai târziu am aflat că fenomenul se numește de fapt bullying, iar factorul declanșator în cazul de față fusese reprezentat niște poze nud cu fata respectivă, furate din contul ei de mail și distribuite mai apoi pe rețelele de socializare. Am râs atunci (ce film cusut cu ață albă!), mă gândeam că nu este pur și simplu posibil ca o fată normală la cap, fie ea și tânără, să-și distribuie propriile poze, mai ales nud. Ani mai târziu am citit o poveste similară și de data asta reală, de la noi din țară, publicată în Scena 9. Un caz clar de bullying cu iz de cybersecurity, devenit în cele din urmă traumă și depresie. Poate n-ar strica deci să fim mai aproape de cei mici, să le explicăm din timp pericolele, pentru ca astfel de greșeli să fie evitate.

Atenție, urmează un articol plin de cifre. Statistici îngrijorătoare despre cum folosesc copiii tehnologiile digitale și cu ce efecte. Am mai spus-o și o s-o repet: nu sunt împotriva accesului copiilor la tehnologie. Dar anumite limite, pentru copil sau adult aproape în aceeași măsură, dacă ne gândim la exemplul pe care-l oferim, trebuie să existe.

Ce informații distribuie copiii pe rețelele de socializare? (Date Salvați Copiii, programul Ora de net)

Hunii încă nu au niciun cont pe nicio rețea de socializare. Au acces limitat la Youtube, și asta de pe contul meu, astfel încât să știu aproape non-stop ce vizionează. Nu e deci cazul lor, dar iată ce postează copiii în social media:

  • 81% – o poză în care li se vede clar fața
  • 60% – numele de familie
  • 16% – adresa de domiciliu
  • 10% – numărul de telefon
  • 59% – numele școlii în care învață
  • 47% – vârsta reală sau anul nașterii
  • 27% – o vârstă falsă

Ce spune Poliția Română (Institutul de Prevenire a Criminalității, Studiul Siguranța Copiilor în mediul online, 2017)

  • 91.1% dintre elevi folosesc internetul
  • 8% au început să navigheze între 5 și 10 ani
  • 8% au utilizat internetul înainte de 7 ani
  • 90% dintre elevi au un profil de Facebook
  • 2% susțin că profilul de pe rețeaua de socializare este cel mai adesea public

Ce ne aduce internetul, nouă și copiilor noștri? (Date English Kids Academy)

Riscuri…

  • Utilizarea de informații eronate – de asta e bine să fie verificate un adult care poate verifica
  • Infectarea sistemului cu programe de tip malware
  • Încălcarea drepturilor de autor
  • Hărțuire, abuz, șantaj online
  • Pornografie infantilă – cazul de mai sus, dacă tânăra este minoră
  • Trafic de persoane
  • Fraude
  • Furt de identitate
  • Dependență

Oportunități de business…

  • dezvoltarea noilor domenii (digital design, computer science)
  • piețe de locuri de muncă imense
  • salarii mari și oportunități de carieră

Oportunități în dezvoltarea copilului…

  • atinge diferite stiluri de învățare
  • se adaptează mai ușor
  • individualizează procesul de învățare
  • lecțiile devin mai atractive, interactive, mai ușor de asimilat, eficiente – noile tehnologii le oferă copiilor metode eficiente de planificare sau urmările a progresului

Sau dezavantaje…

  • Învăţarea şi metodele de educaţie
  • Obişnuinţele, tendinţele şi preferinţele de alocare a timpului – devin cu totul altele, nu neapărat într-un sens pozitiv
  • Atenţia şi modul de a depune efort susţinut – se reduce
  • Dezvoltarea competenţelor şi abilităţilor – scade pe unele zone, crește pe altele
  • Valorile legate de identităţii şi reputaţiei – scad, de cele mai multe ori

Mai mult decât atât… (date Salvați Copii, programul Ora de net)

  • Numărul persoanelor care au acces la internet a ajuns la 3,2 miliarde, conform Facebook.
  • Conform facebook, dronele sunt deja capabile să furnizeze internet gratuit și în zonele fără acces
  • Google a început să testeze în urmă cu trei ani, în Noua Zeelandă, baloane cu heliu care oferă internet de la o altitudine de circa 20 km. Acestea au un diametru de 15 m şi pot naviga în jurul Pământului.
  • Aproape 70% dintre persoanele cu vârste între 16 şi 74 de ani din România, echivalentul a 10,6 milioane de utilizatori, au folosit internetul, în 2016 conform Institutului Naţional de Statistică (INS).

Cheia stă, de fapt, așa cum am mai spus, în comunicarea cu copilul. Nu cu adolescentul, pentru că dacă nu ai stabilit cu cel mic o relație bună de comunicare și de încredere atunci când era mic, la adolescență nu mai poți repara mare lucru. Nu trebuie să aștepți să crească, pentru a-i explica ce e bine și ce nu, pentru a îi oferi timp din timpul tău, în locul oricărui tip de ecran.

Datele de mai sus mi-au parvenit în timpul evenimentului din 15 septembrie, „Copilul meu și tehnologiile. Oportunități și riscuri”, un eveniment organizat de English Kids Academy și International House și moderat de Virgil Ianțu. Cât de plină a fost sala într-o zi de sâmbătă, mă face să cred că mai există speranță.

Cum întrețin relația cu copilul meu adolescent?

Adolescența este o perioadă dificilă din viața fiecărui părinte și, cu siguranță, din viața fiecărui copil aflat în plină ascensiune. Obstacolele nu trebuie să fie neapărat de netrecut, de aceea este încurajată o relație deschisă de comunicare între părinte și copil. Este bine de știut că în perioada adolescenței relațiile dintre părinți și copii se răcesc deseori, iar acest aspect poate avea un impact negativ asupra dezvoltării tinerilor. English Kids Academy vă invită să aflați mai multe într-un nou eveniment marca #conferințeleEKA: Reușita copilului meu adolescent – care sunt soluțiile în astfel de cazuri, cum putem aborda relația cu adolescentul la liceu, ce abilități se pot dezvolta cu ajutorul nostru pentru maturitate sau ce mai putem face, atunci când credem că nu mai e nimic de făcut. Detalii aici, evenimentul va avea loc pe 16 noiembrie.

Despre International House Bucharest

International House Bucharest este liderul cursurilor de limba engleza din România (poziție certificată de Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România, timp de 5 ani la rând) și este membru al International House World Organization, organizație care numără peste 150 de centre de limbi străne în peste 50 tari. International House, cu o existență de peste 60 de ani pe piața produselor culturale și având sediul în Londra a pus bazele standardelor predării limbii engleze în lume – primul curs de pregătire a profesorilor de engleză din lume a avut loc în International House în Londra, acum mai bine de 50 de ani. International House este prezentă pe piața din România de 15 ani.

Despre English Kids Academy

English Kids Academy este divizia International House specializată în predarea limbii engleze pentru copii. English Kids Academy, prin International House Bucharest, este singurul centru acreditat de pregătire a profesorilor în predarea limbii engleze pentru copii și adolescenți, curs de calificare a profesorilor moderat de Universitatea din Cambridge.

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *